طب و بعدين

حاجة غريبة قوي
للدرجة دي أنا صاحب أفكار قيمة و جديدة
و للدرجة دي الناس اللي على النت كانت مستنية واحد زي حالاتي يتكلم
الغريبة بقى إني مش شايف في نفسي اللي الناس بتقول عليه ده
يمكن زمان لما كنت صغير و لما كنت لسة في الجامعة كنت حاسس فعلا إني مختلف عن باقي الناس
لكن بعد ما اتجوزت و اشتغلت و خلفت - و بعد ما عاشرت ناس لا يمكن كنت أتصور إني في يوم الأيام أفكر حتى أسلم عليها - على فكرة أنا مش باعيب في حد - لكن تخيل نفسك كده في المدرسة أو في الكلية اللي فيها ألوف - ومع ذلك أصحابك فيها لا يمكن يزيدوا عن خمسة - أصابع اليد الواحدة زي ما بيقولوا - و لازم لازم تشعر إن فيه ناس تانية و برضه زمايلك في المدرسة أو في الكلية - و مالكش دعوة بيهم خالص ولا حتى بتسلم عليهم
تبص بقى بقدرة قادر تلاقي الناس الغريبة عنك دي بقى مقفول عليك و عليهم باب واحد في شركة - و لازم تفطروا سوا و لازم تتكلموا سوا و لازم تهزروا سوا و لازم يعرفوا كل حاجة عنك و عن بيتك ومراتك وعيالك و أبوك و أمك و إخواتك و معاك في جيبك كام - ورحت فين امبارح و ح تتغدى إيه النهاردة
شوف بقى كمان لو كان ما فيش حاجه خالص بتجمع بينك و بينهم - و انت نفسك بالنسبة لهم شاذ و عبيط و أفكارك غريبة
يعني تخيل إحساسك و انت بتسمع تشايكوفسكي و شوبان و بيتهوفن قاعد في وسط ناس بتسمع عماد بعرور - الحل الوحيد إنك تحط سماعات الهيدفون في ودانك و تقعد لوحدك - أو تسيب القعده خالص
بصراحة - كابوس عايش فيه من أول ما اتخرجت من الكلية لغاية دلوقت

طب وبعدين ،،،، دي حكاية تانية بقى


تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

القهوة وعلاقتها بالأمراض النفسية و العقلية

أسئلة مش لاقي لها إجابة

إبراهيم حمدي